ثبت طرح صنعتي

۷۳ بازديد ۰ نظر

ثبت طرح صنعتي به جنبه هاي زيبا شناختي و شكل ظاهري محصول اعم از محصولات و فراورده هاي صنعتي مي باشد و عامل مهم براي جذب مشتري است. طوري كهمي توان گفت اين جذابيت بصري يكي از مولفه هاي اساسي بر تصميم مشتريان براي انتخاب سك محصول و ترجيح دادن ان بر محصولات و فراورده هاي ديگر تاثيرگذار مي باشد.  طرح صنعتي با ايجاد تفاوت در ظاهر و شكل كالا, موجب تفاوت در كالاها مي گردد و در نتيجه از ابزارهاي برندينگ و بازاريابي مي باشد.

مهم ترين تفاوت ثبت طرح صنعتي با اختراع در اين است كه در طرح صنعتي شكل ظاهري يك محصول و يا بسته بندي ان ثبت مي شود اما در ثبت اختراع نحوه عملكرد, كارايي, نواوري و فرمول به عنوان اختراع به ثبت مي رسد.

مدت زمان ثبت طرح صنعتي تا حد زيادي به نوبت شما بستگي دارد اما حدودا بين 1 تا 3 ماه براي ثبت نهايي طرح صنعتي زمان لازم است.

طرح صنعتي انواع گسترده اي از محصولات صنعتي و صنايع دستي را شامل مي شود براي مثال از بسته بندي لوازن خانگي گرفته تا تجهيزات نورپردازي ,جواهرات, وسايل الكترونيكي, پارچه ها,

نمادهاي گرافيكي و لوگوها براي داشتن شرايط لازم به عنوان طرح صنعتي ثبت مي شوند.

طرح صنعتي بايد جديد و اصيل باشد و اين به اين معنا است كه طرح مفروض نبايد قبلا در هيچ جا افشا شده باشد. مثلا اگر كسيدر آلمان طرحي را ثبت كرده باشد ديگر نمي تواند ان را در ايران ثبت كند.

با اين وجود اگر صرفا براي مشورت و نقد طرحش را به شخص خاصي نشان داده باشد مشكلي از نظر ثبت نخواهد داشت.

چنانچه طرح صنعتي براي افراد خاص در صنعتي خاص شناخته شده باشد قابليت ثبت نخواهد داشت .

طرح صنعتي نبايد با موازين شرعي و نظم عمومي مخالف باشد براي مثال اگر تصوير طرح صنعتي به گونه اي باشد كه با اخلاقيات مقبول جامعه سازگار نباشد ثبت نخواهد شد.

فردي كه طرح صنعتي را خلق كرده است مي تواند ان را در قالب ثبت طرح صنعتي يا در شرايطي به عنوان اختراع ثبت كند.  پس از ثبت دارنده حق دارد از ديگران در قبال ساخت و فروش و واردات كالايي جلوگيري كند كه متضمن تمام يا بخشي از طرح ثبت شده باشد.  در مواقعي ممكن است ان طرح به عنوان اختراع قابليت ثبت داشته باشد بنابراين بايد براي مشكال منظور راه حلي ارائه دهد و سه شرط معروف اختراعات يعني نو بودن, گام ابتكاري و كاربرد صنعتي را نيز داشته باشيد.

https://xn----zmcbibc9bxa7o22b.com/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.